Artister
Foto: Lars Bryngelsson
Engegårdkvartetten
Arvid Engegård—fiolin
Laura Custodio Sabas—fiolin
Juliet Jopling—bratsj
Jan Clemens Carlsen—cello
Engegårdkvartetten ble til under midnattssolen i Lofoten i 2006 og ble raskt et av Norges mest ettertraktede ensembler. Kvartetten har en travel konsertplan og opptrer på noen av Europas fineste arenaer, blant annet på Salzburgs Mozarteum og Prahas Rudolfinum, og sist på turné i Sør-Amerika. Festivalopptredener inkluderer Delft Kammermusikkfestival, SoNoRo Festival og Heidelbergs Streichquartettfest, og de er glad for å ha opplevd samspill med, blant andre, Sir András Schiff, Leif Ove Andsnes og Christian Ihle Hadland. Medlemmene er sterkt engasjert i å fremme kammermusikk i Norge. Arvid Engegård er grunnlegger og kunstnerisk leder av Lofoten Internasjonale Kammermusikkfestival, og flere av kvartettens medlemmer er dypt involvert i Oslo Quartet Series. Engegårdkvartetten støttes av Norsk Kulturråd.
Foto: Arcadia Quartet
Arcadia Quartet
Răsvan Dumitru—fiolin
Ana Török—fiolin
Traian Boală—bratsj
Zsolt Török—cello
Arcadiakvartetten er vinner av 2014 Osaka International Chamber Music Competition, 2012, Wigmore Hall London International String Quartet Competition, 2011 Almere International Chamber Music Competition og 2009 International Chamber Music Competition Hamburg. Arcadia Quartet etablerte seg raskt som en av de mest spennende strykekvartetternei sin generasjon. Arcadia Quartet begynte å samarbeide med Chandos Records i september 2017 og lanserte et album som inneholder alle Bartóks strykekvartetter. Denne dobbelt-CD-en fikk rosende anmeldelser i de mest anerkjente profesjonelle musikkpublikasjonene i verden, blant annet med 5-stjerner i magasinene Diapason og Classica. Albumet ble kåret til Disc of the Week av BBC Radio 3, et av de beste albumene i oktober 2018 av WQXR-FM i New York og Disc of the Month av Classica magazine i januar 2019. Arcadia Quartet arrangerte sitt første kammermusikkverksted sommeren 2021. Her har de mesterklasser, og målet er å oppmuntre, veilede og fremme unge musikeres profesjonelle utvikling gjennom kammermusikk-kunsten.
Foto: Béla Kása
Muzsikás
Mihály Sipos—fiolin, citera
László Porteleki—fiolin, koboz, vocal
LASZLO MESTER—kontra, bratsj
Dániel Hamar— kontrabass, gardon, trommer, cymbal
Muzsikás er navnet til musikere som spiller tradisjonell folkemusikk i ungarske landsbyer. Fremførelsen deres er en spennende musikalsk opplevelse der publikum blir ført tilbake til den avsidesliggende ungarske landsbyatmosfæren hvor tradisjoner overlevde gjennom århundrene. Medlemmer av gruppen spiller og improviserer i stil med de gamle tradisjonelle ungarske folkemusikkgruppene. Der blir solofiolinen og sangen akkompagnert av den trestrengede bratsjen og kontrabassen. Musikken til Muzsikás har tradisjonelle arrangementer av autentisk ungarsk folkemusikk med en stil som er typisk for de beste landsbymusikerne. Stilen har ingenting felles med sigøyner-ungarsk stil, men er snarere den sanne folkemusikken i Ungarn. Bela Bartók mente at denne musikkens vakreste melodier kunne sammenliknes med de største musikkverkene.
foto: Knut åserud
Nils Anders Mortensen
Nils Anders Mortensen er født i Flekkefjord og har spilt piano siden han var tre år. Etter studier i Oslo, Paris og Hannover dro han i 1998 til Alta for å bli landsdelsmusiker, noe som i følge Nils selv må være en av de mer varierte og givende musikertilværelser som finnes. Som musiker i Nord-Norge har Nils fått virke innen klassisk og samtidsmusikk, ethno, viser og jazz, med amatører og profesjonelle, på piano og orgel, og som arrangør og komponist.
Mortensen har tidligere spilt inn to solopianoplater med musikk av Grieg, Bartok, Debussy og Brahms. Om plata “Im Freien” skrev Dagbladet: “Musikk som puster [… ] et bemerkelsesverdig fint produkt.” Morgenbladet skrev: “Nils Anders Mortensen spiller, og man bør høre etter. En personlig stemme klinger gjennom nøyaktigheten.” Gjennom sitt samarbeid med sangeren Marianne Beate Kielland har Mortensen også spilt inn lieder av Schumann, Mozart, Grieg, Elling, Thommessen, Webern, Berg, Schönberg, Iberg, Lund og Hellstenius. Audiophile Audition skriver om Grieg-innspillingen: “This is one of the finest lieder records I have ever heard, and surely one of the top ten discs of any type that I will encounter in 2014. Grab it.” Innspillingen “Veslemøy synsk” med Thommessens musikk ble Grammy-nominert.
Yukari Ohno
Yukari Ohno ble født i Japan i 1995. Hun begynte å spille fiolin da hun var to år. Hun har vunnet priser ved internasjonale konkurranser, inkludert Valsesia Musica International Competition i Italia, International Fiolin Competition Vasco Abadijev i Bulgaria, International Queen Sophie Sharlotte Fiolin Competition i Tyskland, International Competition for Young Violinist til ære for Karol Lipinski og Henryk Wieniawski i Polen. Nylig vant Ohno førsteprisen ved Princess Astrid International Music Competition 2021 i Norge. Hun hadde også et soloengasjement med Trondheim Symfoniorkester, holdt konsert i Bergen i samarbeid med den internasjonale Edvard Grieg-konkurransen, og hadde karriererådgivning med Andrew Ousley (Unison Media). Yukari Ohno har holdt flere konserter som solist med orkester på internasjonale musikkfestivaler.
Björn Nyman
Björn Nyman er en av Nordens fremste klarinettister i sin generasjon, samt en etterspurt kammermusiker og solist. Han er soloklarinettist i Kringkastingsorkestret og i Det Norske Kammerorkester. Nyman er prisvinner i to av de mest prestisjefulle internasjonale konkurransene for klarinettister: ARD-konkurransen i München 2003 og Carl Nielsen-konkurransen i Odense 2005. I beggekonkurransene ble han dessuten tildelt pris for beste tolkning av Mozarts klarinettkonsert. Nyman fikk delt førstepris i Crusellkonkurransen 2002 og vant ConocoPhillips-prisen samme år. Han har vært solist med bl.a. Kringkastingsorkestret, Odense Symfoniorkester, Bayerische Rundfunk, Bergen Filharmoniske Orkester, München Kammerorkester og Stavanger Symfoniorkester. Han er en aktiv kammermusiker og har spilt på mange av de ledende festivalene i Norden.
Foto: Vahur Löhmus
Schola Cantorum
Schola Cantorum er et kammerkor tilknyttet Universitetet i Oslo, og medlemmene er for det meste musikkstudenter. Koret ble stiftet i 1964 av Knut Nystedt og holder et høyt nasjonalt og internasjonalt nivå. De har vunnet mange prestisjetunge konkurranser. De vant Norgesmestertittelen i 2021, og i 2023 vant de to førstepriser i den internasjonale konkurransen i Tallinn. Koret er kjent for sin evne til å formidle og for sin vakre klang. De har turnert i store deler av verden og gitt ut flere CD-er. De har fokus på a cappella kormusikk, men har også hatt jevnlig samarbeid med orkestre og musikere som KORK, Det norske Blåseensemble, Forsvarets Stabsmusikk og Dimmu Borgir. Schola Cantorum har de siste årene mottatt driftsmidler for kor på meget høyt nivå fra Kulturrådet.
Tone Bianca Sparre Dahl er utdannet sang- og pianopedagog fra Norges musikkhøgskole, Musikkonservatoriet i Stavanger og Kodaly-instituttet i Ungarn. Hun fullførte sin diplomutdannelse i dirigering ved musikkhøgskolen i 1991. Fra 2014 har hun Statens stipend for etablerte kunstnere og er førsteamanuensis i kordirigering ved Norges musikkhøgskole. Hun er også kunstnerisk leder for Kammerkoret YMIR og har vært dirigent for Schola Cantorum siden 2002. Tone Bianca Sparre Dahl er mye brukt som seminarholder for kor og dirigenter i hele verden, spesielt i emner som lederskap og kommunikasjon, dirigering og sangteknikk for kor.
Tore Linné Eriksen
Tore Linné Eriksen er en norsk historiker, utviklingsforsker og faglitterær forfatter. Han har særlig vært opptatt av afrikansk historie, global- og miljøhistorie, Nord-Sør-forhold og den tredje verdens politisk økonomi og landenes posisjon i verdensøkonomien. Tore Linné Eriksen har skrevet, redigert eller medvirket i rundt 80 publikasjoner, hvorav mange lærebøker for videregående skole og høyere utdanning. For disse utgivelsene har han mottatt en rekke priser, deriblant The Conover-Porter Award, African Studies Association (USA) for The Political Economy of Namibia (1986), og Brageprisen for lærebøkene Norge og verden fra 1850 til 1940 og Norge og verden etter 1940 . For boka om Nelson Mandela mottok han dessuten Kulturrådets pris for beste fagbok for barn og ungdom. I 2008 ble han tildelt Høgskolen i Oslos formidlingspris, og i 2010 ble han tildelt Historisk Tidsskriftprisen av Den norske historiske forening for artikkelen «Folkemord i et komparativt koloniperspektiv: Et riss av en fagdebatt».
foto: DMS
Den mangfaldige scenen
Den mangfaldige scenen (DMS) er et barne- og ungdomsteater der årlig 150 unge mellom 6 og 28 år får uttrykke seg og å lære og skape teater. Teatret tar utgangspunkt i den store og varierte kulturelle rikdommen som unge har med seg, og det gir hver enkelt mulighet til å ta i bruk og utvikle sine skapende evner i samarbeid med profesjonelle artister. De får fram nye uttrykk i møte mellom de unges interesser og kulturarv. Elevene øver hver uke og har seminar. Alt arbeidet fører til visninger eller større produksjoner. Sammen med Det norske teatret vant DMS norsk publikums sin publikumspris for 2016. DMS er ansett som en inspirasjonskilde for dansk barneteater av det danske kulturfondet. DMS høstet stor suksess med framsyninga Pavlovs tispe (Joof/Johnsen) som i 2016/2017 ble spilt for 40 000 ungdommer i Norge og Norden.
Foto: Kristin Bolgård