Program

Velkommen til På 123—festivalen 2023!
I år inviterer Engegård Quartet oss til å utforske livet og musikken til Béla Bartók—gjennom musikk, dans, teater og samtaler.

* NB!! Forandringer i programmet kan forekomme — vi oppdaterer programmet fortløpende her!

Program

Fredag 17. november

  • Festivalåpning
    Eszter Sándorfi, Ungarns ambassadør til Norge.

    Strykekvartett nr. 3, Sz. 85
    med Engegårdkvartetten

    Rapsodi for fiolin og klaver nr. 1, Sz. 87
    med Yukari Ohno & Nils Anders Mortensen

    Folkemusikk for tre-stemt kor
    med Schola Cantorum

    Pause

    Livsreise
    med Nina Mariko Sandquist fra Den mangfaldige scenen

    Strykekvartett nr. 6 i d moll, Sz. 114
    med Arcadia Quartet

    Ungarsk folkemusikk
    med Muzsikás

    kjøp billetter her

Lørdag 18. november

  • Zoltán Kodály:
    Duo for fiolin og cello, op. 7 (1914)
    med Yukari Ohno og Jan Clemens Carlsen

    Béla Bartók:
    Strykekvartett nr. 2 i a moll, Sz. 67 (1915—17)
    med Engegårdkvartetten

    PAUSE

    Ernst Dohnanyi:
    Klaverkvintett i ess moll, op. 26 (1914)
    med Nils Anders Mortensen og Engegårdkvartetten

    kjøp billetter her

  • Duetter for 2 fioliner, Sz. 98
    med Yukari Ohno, Laura Custodio Sabas og koreografi av Edwin Cabascango

    Introduksjon med Bartóks opptak av folkemusikk
    med Tore Linné Eriksen

    Joseph Szigeti/Béla Bartók:
    Ungarske folkemelodier for fiolin og piano
    med Caroline Nissen Lenda og Nils Anders Mortensen

    Contrasts, Sz. 111
    med Nils Anders Mortensen, Björn Nyman og Arvid Engegård

    PAUSE

    Strykekvartett nr. 1 i a moll, Sz. 40, op. 7
    med Arcadia Quartet

    kjøp billetter her

  • Ungarsk folkemusikk

    Allegro Barbaro BB 63
    med Muzsikás og Nils Anders Mortensen

    Rumenske dansene SZ. 56, BB 68
    med Muzsikás, Björn Nyman og Nils Anders Mortensen

    Presto fra Sonata for Solo Fiolin Sz. 117, BB 124
    med Torje Gunvaldsen Råbu

    kjøp billetter her

Søndag 19. november

  • Duetter for 2 fioliner, Sz. 98
    med Nordberg Strykeorkester

    Vi er alle på vei hjem med Jeaninne Masika Harryson og Shwan Wahed fra Den mangfaldige scenen

    Livets reise
    Shwan Wahed på oud

    Ungarske, rumenske og bulgarske danser — Muzsikás og Nordberg Strykeorkester

    kjøp billetter her

  • Introduksjon
    med Tore Linné Eriksen

    Zoltán Kodály:
    Norwegian Girls med Schola Cantorum

    2. sats og 3. sats fra Bratsjkonsert, Sz. 120
    med Juliet Jopling og Nils Anders Mortensen

    Szabadban (Utendørs) Sz. 81
    med Nils Anders Mortensen

    PAUSE

    Strykekvartett nr. 4, Sz. 91
    med Arcadia Quartet

    kjøp billetter her

  • Sonate for fiolin og klaver nr. 1, Sz.75
    med Yukari Ohno og Nils Anders Mortensen

    Fire Slovakiske Folkesanger Sz. 70
    med Schola Cantorum

    PAUSE

    Strykekvartett nr. 5, Sz. 102
    med Engegårdkvartetten

    Fellesnummer
    med samtlige musikere

    kjøp billetter her

Kjøp ditt Festivalpass her

Kjøp ditt Festivalpass her —

Om Programmet

Bartóks 6 strykekvartetter, kjent som kronen på det tjuende århundres kammermusikkrepertoar, vil bli presentert i sin helhet. Bartók var påvirket av en rekke tradisjoner som vi vil utforske på festivalen. Vi vil blant annet rette søkelyset mot de østeuropeiske folketradisjonene og den ikoniske “nattmusikken” som er så spesiell for Bartóks repertoar. Festivalens program vil reflektere både at Bartok selv var pianist og skrev mye for klaver og hans kjærlighet for folkesang. Ved begynnelsen av det tjuende århundre reiste Bartok ut til landsbyer for å samle uoppdaget og uinnspilt folkemusikk. Han visste at landet bugnet av disse uvurderlige skattene. På den tiden var Ungarns territorium tre ganger større enn det er i dag, og mange nasjonaliteter levde i fredelig sameksistens.

 Han skrev:

Når jeg snakker om livet på landet, la meg legge til mine egne observasjoner angående forholdet mellom bønder av forskjellige nasjonaliteter ... De lever fredelig side om side, snakker hvert sitt språk, følger sine egne skikker og tar det for gitt at hans nabo, som evt. bruke en annen tunge, gjør det samme. Et overveldende bevis på dette gir ordene fra de lyriske folkevisene selv, som speiler folkets sjel. Det er vanskelig å finne et eneste ord eller en tanke blant dem som uttrykker fiendskap mot andre nasjonaliteter.

Disse ideologiske tankene danner bakteppet for festivalen — som inkluderer kunstnere og artister på tvers av generasjoner, fagfelt, kjønn og etniske bakgrunn.